Όχι εδώ! E τότε, πού;

Ένα διαδραστικό θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα για το δικαίωμα του παιδιού στον ελεύθερο χώρο για παιχνίδι στην πόλη.

Το διαδραστικό θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα Όχι εδώ! E τότε, πού;προετοιμάζει και προϊδεάζει τα παιδιά για το θέμα ενός νέου θεατρικού έργου μέσα από βιωματικές δράσεις και δημιουργικές δραστηριότητες με στόχο να συλλεχθούν πληροφορίες από τα παιδιά –ειδικούς σε ζητήματα παιχνιδιού!- σχετικά με τους κανόνες και τις απαγορεύσεις που καθορίζουν τόσο τον χώρο όσο και τον τρόπο που παίζουν.

Το πρόγραμμα αποτελεί μια φανταστική έρευνα-παιχνίδι που διεξάγεται από το “Ινστιτούτο Φανταστικής Αρχιτεκτονικής & Έρευνας” απεσταλμένοι του οποίου είναι δύο αρχιτέκτονες-παιχνιδολόγοι-ερευνήτριες που μετατρέπουν τη σχολική τάξη σε πεδίο έρευνας και παιχνιδιού. Φέρνουν μαζί τους απαγορευτική ασπροκόκκινη κορδέλα, ένα κρουστό μουσικό οργανάκι, μεγάλα χαρτιά για σχέδιο, πολύχρωμους μαρκαδόρους και πολλές ιδέες για θεατρο-παιχνίδι. Τα παιδιά εκφράζοντας τις δικές τους εμπειρίες, γνώμες και ιδέες σχετικά με τους κανόνες παιχνιδιού αλλά και σχετικά με τις απαγορεύσεις και τις δυνατότητες που αυτά δίνουν έχουν την δυνατότητα να φανταστούν και να δημιουργήσουν, ως ομάδα, τον ιδανικό παιχνιδό-χώρο. Σκοπός του προγράμματος είναι να θέσει ερωτήματα σχετικά με το δικαίωμα του παιδιού στο παιχνίδι και να εξετάσει σε μεγαλύτερο βάθος τη διάσταση του χώρου για παιχνίδι και πιο συγκεκριμένα ποιοι χώροι είναι κατάλληλοι για παιχνίδι στην πόλη. Το ζητούμενο δεν είναι οι απαντήσεις αλλά η συμμετοχή των παιδιών στα παιχνίδια και στις δραστηριότητες καθώς και η έκφραση των δικών τους βιωμάτων με τα οποία ερμηνεύουν τον κόσμο γύρω τους.

Το θεατροπαιδαγωγικό πρόγραμμα Όχι εδώ! E τότε, πού;δημιουργήθηκε στα πλαίσια της πρώτης ανταλλαγής μεταξύ θεατροπαιδαγωγών του θεάτρου GRIPS του Βερολίνου και της Συντεχνίας του Γέλιου. Αποτελείται από 6 ΔΩΡΕΑΝ workshops για τις τρεις πρώτες τάξεις των δημοτικών σχολείων στην Αθήνα (2018-2019) και υλοποιείται με την υποστήριξη και χρηματοδότηση του GRIPS Theater του Βερολίνου.

Για τα 50 χρόνια λειτουργίας του θεάτρου GRIPS (2019), το GRIPS Theater και η Συντεχνία του Γέλιου συνεργάζονται για την σύγχρονη διασκευή του έργου Balle, Malle, Hupe & Arthur (1971), του γνωστού στο ελληνικό νεανικό θεατρόφιλο κοινό Τζέλα, Λέλα, Κόρνας και ο Κλεομένης, θέμα του οποίου είναι η (μη) πρόσβαση των παιδιών στον ελεύθερο – δημόσιο χώρο για παιχνίδι και οι απαγορεύσεις των ενηλίκων. Η διασκευή και νέα συγγραφή του έργου είναι το αποτέλεσμα θεατροπαιδαγωγικής- καλλιτεχνικής έρευνας σε σχολεία του Βερολίνου που έγινε την άνοιξη του 2018. Τα παιδιά του Βερολίνου ξαναέγραψαν με τον τρόπο τους την ιστορία, μεταφέροντάς της στο παρόν και ο Βασίλης Κουκαλάνι σε συνεργασία με τον συγγραφέα Μehdi Moradpoor την ξαναφέρνουν στη σκηνή με τίτλο Die Luecke im Bauzaun (μετάφραση: Το κενό στο φράχτη). Tην σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο Βασίλης Κουκαλάνι. Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2019 στο Βερολίνο και την επόμενη χρονιά θα επισκεφθεί και την Αθήνα για τέσσερις παραστάσεις.

Η θεατροπαιδαγωγική ομάδα της Συντεχνίας του Γέλιου ετοιμάζει ήδη το επόμενο θεατροπαιδαγωγικό workshop που θα αποτελέσει μετά-επεξεργασία του νέου -πλέον- θεατρικού έργου και θα υλοποιηθεί  ΔΩΡΕΑΝ σε 20 σχολικές τάξεις κατά το σχολικό έτος 2019-2020. Τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των προγραμμάτων ανέλαβαν οι θεατροπαιδαγωγοί Κατερίνα Αδαμάρα και Γιώλικα Πουλοπούλου για τη Συντεχνία του Γέλιου.

Ευχαριστούμε θερμά όλες και όλους του εκπαιδευτικούς από το 66ο Δ.Σ. και το 41ο ΔΣ Αθηνών, το 1ο Δ.Σ. Αγ. Αναργύρων, το 2ο Δ.Σ. Αχαρνών και το 10ο Δ.Σ. Άνω Λιοσίων για τη συνεργασία.

 

Τα παιδιά είπαν:

“Εδώ υπάρχει μόνο ένας κανόνας: Δεν υπάρχουν κανόνες”.

“Σε αυτόν εδώ τον τόπο δεν επιτρέπονται οι μεγάλοι που λένε ΟΧΙ”

“Κυρία Μίλερ, το γνωρίζετε το άρθρο 31 από τα Δικαιώματα του Παιδιού;”

“Εμένα μου άρεσε που παίξαμε μέσα στην τάξη.”

“Πω! Φτάνει πια με αυτήν την κορδέλα!”

“Τι ωραία που κάναμε την απαγορευτική κορδέλα χίλια κομματάκια!”

“Το αγαπημένο μου παιχνίδι έξω είναι το κρυφτό.”

“Θα ζωγραφίσω ένα τεράστιο τραμπολίνο και μια νεροτσουλήθρα.”

“Ε, στο δρόμο παίζω. Που αλλού;”

Σχεδιασμός και Υλοποίηση θεατροπαιδαγωγικών εργαστηρίων